Önskelista del 1 : Flytande foundations

Foundations är verkligen en sån där pryl som jag kan testa i oändlighet för att hitta den rätta. För mig är det nästan det viktigaste! En jämn och fin bas är nästan A och O för mig. Och kanske för de flesta? Speciellt om man inte har perfekt hy.

Jag har alla möjliga olika skavanker och jag har ganska höga krav. Jag tänkte här nämna några av de saker jag söker i en foundation.

Dels har jag ojämn hudton. Jag har ganska mycket pigmentfläckar, gamla akneärr och andra fläckar och prickar. Jag är också ganska röd på kinderna om man jämför med resten av mitt ansikte/kropp. Jag har tendens till fet hud, stora porer, blank t-zon. Jag har kommit i den åldern då man även börjar få fina linjer och små rynkor. Inte jätte mycket men ändå så att behoven ändrats något när det gäller make up i allmänhet.

Det är svårt att hitta just den där perfekta balansen. Inte en för torr och matt foundation (som min feta hud egentligen kanske kräver) för då framhävs porer och linjer desto mer. Men inte heller för mycket glow för då blir jag jätte flottig och fet. För mig är det viktigt att min foundation är hållbar, den ska hålla hela dagen utan att jag behöver oroa mig. Det är också viktigt att det ser hyfsat naturligt ut, inte som en kaka i ansiktet. Men jag har heller inget emot att det syns att jag har sminkat mig, det är inget som stör. Det får gärna kännas skönt på huden, inte strama, inte klia, inte kännas kladdigt eller tjockt. Jag ska inte heller få tilltäppta porer eller finnar av den.

Om en foundation har SPF eller inte är egentligen inte jätte viktigt för mig, men självklart är det ett extra plus.

Ett ganska stort problem för mig brukar vara att hitta rätt nyans. Jag har ganska neutral ton men är väldigt blek.

Jag har under en längre tid använt mig mest av mineralfoundations (ID Bare minerals, Lily Lolo, Lucy minerals, Bellá Pierre) men jag har också använt Lancome Teint Idole Ultra och Lancome Teint Miracle. Jag gillar verkligen Lancome, men jag är ändå öppen för nya förslag! Jag tycker det är roligt att prova nytt och inbillar mig alltid att det finns något som är bättre än det jag redan har!🙂

Make up forever mat velvet

Det kan ju tyckas att denna inte alls passar in på mina krav ovan, matt liksom? Men jag såg ett you tube-klipp där en tjej använde denna och den ska tydligen inte alls vara matt utan mer som sammet. Det jag gillar främst är att den ändå ska kontrollera blankheten i huden, den är oljefri, vattenresistent och har hög täckning. En hållbar foundation! Det jag är främst nyfiken på här är hur den känns på huden, kommer den vara för tjock? För täckande? Kommer jag få finnar av den?

Flera skriver ändå i recensioner att den ser naturlig ut på huden, att den inte känns tjock eller tung på huden. Så det gör mig nyfiken!

Make up for ever är lite svårt att få tag på så det är inte så enkelt att bara få ett prov eller testa den innan köp. Här får man nog förlita sig till Ebay tror jag.  Priset verkar vara runt $34 (ca 240 kr) och finns i en hel del olika nyanser. Kanske är det nr 15 jag ska ha som är den ljusaste (trots att den har kall/rosa ton). Annars finns 20 som är mer beige i tonen, risken kan vara att man ser grå ut….

Flaskan verkar vara som en liten tub med litet hål om ni förstår hur jag menar då? Hygienisk och bra. Jag gillar den typen eller pump bäst. Innehåller 30 ml.

Nackdelen med denna verkar vara (när man läser runt lite på nätet) att den torkar snabbt och att en del upplever att den framhäver fina linjer något (för att den är något matt i finishen). Detta kanske man kan undvika om man använder en bra primer under?

Clarins everlasting foundation

Denna ska vara hållbar i 15 timmar, ge hög täckning, den är oljefri och ger en matt finish. Denna har dessutom SPF 15. Flaskan innehåller 30 ml och kostar ca 395 kr. Flaskan har en pump vilket jag gillar! En annan fördel med denna är att den faktiskt finns i riktigt ljusa toner också. Nackdelen verkar vara även med den här att den torkar lite snabbt.

Frågan är ju samma här, kommer jag tycka den känns för tjock och tung? Ofta är ju det problemet med högtäckande foundations.

Här tror jag att jag skulle välja nyansen 103 eller 105.

 

Dior Sculpt foundation

Line smoothing and lifting foundation.

Jag har inte lyckats hitta jätte mycket om just denna foundation så det var nästan att jag trodde det var en gammal eller utgående produkt. Men jag hittar den i alla fall på Diors hemsida så den lär ju finnas i sortimentet fortfarande.

Jag har lyckats lista ut att den ger satin/matt finish. Den ska ge hyfsat hög täckning, kännas lätt och behaglig på huden och släta ut imperfektioner. Den ska också passa alla hudtyper. Sånt blir jag lite skeptisk till men vem vet? Innehåller även SPF.

Nackdelen här verkar vara att det inte finns så jätte många nyanser att välja bland. Det verkar vara 010 som är den ljusaste? Men kanske kan den funka. Priset verkar vara $54 (380 kr). Den kostar säkert desto mer i butik (sett pris uppåt 480 kr).

Jag blir mest nyfiken på denna just för att den kanske kan dölja lite fina linjer och då kanske även porer? Frågan är hur hållbar den är och om nyansen kan funka för mig?

Glo minerals Protective Liquid foundation

En flytande mineralfoundation! Sånt gillar vi!

Här finns det dessutom två olika typer. Den ena är Satin II som passar alla hudtyper utom riktigt feta. Den andra är Matte II som passar fet hudtyp. Frågan är ju då vilken jag ska välja? Vilken passar min kombinationshy bäst? Så här vintertid kanske jag kan komma undan med Satin II trots allt.

Nyansmässigt är nog Natural Fair min bästa match.Priset ligger på ca 400 kr och den innehåller faktiskt 40 ml till skillnad från många andra foundations som är 30 ml.

Detta ska vara en ganska så högtäckande foundation vilket jag gillar, den är oljefri och innehåller även en del välgörande antioxidanter och SPF.

 

Sammanfattning:

Alla dessa foundations har ju ganska hög täckning, de är oljefria, och verkar vara mer eller mindre hållbara. Priserna är dessutom väldigt nära varandra och ingen av dem är direkt billig. Clarins tror jag är den som är lättast att få tag på och Make up for ever är den som är svårast att få tag i. Räknar man in fraktkostnad så blir säkert den lite billigare än övriga ändå, men då får man kanske vänta på den i några veckor😉

Hur ska jag göra? Blunda och dra lott? Eller kanske läsa ännu mer recensioner, titta på bilder och swatches och försöka hitta den som jag tror kan passa bäst för mig. Kanske hittar jag ännu fler foundations som jag blir nyfiken på att testa! Det brukar vara så…

Någon som provat någon av dessa foundations och har något att säga om dem?

2 svar till “Önskelista del 1 : Flytande foundations

  1. Josephine 30 oktober 2011 kl. 10:08 f m

    Everlasting har jag testat och gillar, torkar snabbt men ger en snygg och felfri bas. Gå in till t.ex. Kicks och be om ett prov på den och Diors, trist om du köper och inte gillar!

    • Lulillan 30 oktober 2011 kl. 3:44 e m

      Vi har tyvärr inget Kicks eller nån annan liknande affär heller där jag bor. Därför beställer jag oftast mina smink & hudvårsgrejer på nätet. Men visst skulle det underlätta med ett prov. Jag upptäckte ju Lancome Miracle via ett prov jag fick med i en tidning..😉

Kommentera

