MD Formulations rengöring

Jag har sen i början av sommaren använt mig av MD Formulations hudvårdsprodukter, ca 4-5 månader totalt blir det väl. Jag är mycket nöjd med dem. Under sommaren är min hud mer fet och blir lätt blank. Jag använde då uteslutet den rengöring som är för fet hud och det fungerade jätte bra för mig.

MD Formulations Cleansing Gel heter den och är för fet till väldigt fet hud. Den fungerar också väldigt bra om man har problem med akne eller liknande. Jag har inga jätte problem med just akne men jag brukar kunna få lite finnar då och då och jag har även en del pormaskar. Jag har märkt stor skillnad för jag har nästan inte haft några finnar alls under dessa månader. Min hud känns renare och har varit mer i balans.

Nu har jag ju använt även andra produkter ur denna serie så för att säga något om bara rengöringen så gillar jag att det är en gel som löddrar lite lätt. Huden känns ren och den sticker lite grann i huden så det känns verkligen att den gör nytta!

Nu när det blev höst och min hud blev mer normal (dvs inte riktigt lika fet) så tycker jag den här rengöringen känns något lite för ”stark” för mig. Min hud vill lätt strama och nästan klia lite grann. Därför valde jag att även testa deras andra vanliga Facial Cleanser. Den passar alla hudtyper och är inte en gel utan mer som en lotion. Den är vit och löddrar inte på samma sätt, men det känns ändå att huden blir ren. Fast jag tycker ändå att det känns att gelen rengör mer på djupet eller hur man ska förklara det. Denna pirrar inte alls på min hud, men det kan ju kanske vara så att jag är van vid syrorna så att min hud inte är lika känslig mot dem längre?

För mig fungerar det ganska bra nu att variera mellan dessa två. Jag använder den lite mildare på morgonen innan jag ska ut och iväg. Sen använder jag gelen för att rengöra mer på djupet på kvällen innan jag ska lägga mig. Då kan jag använda en lite fetare hudkräm ovanpå för att inte huden ska kännas lika torr och stram.

Jag tycker båda dessa produkter är jätte bra och det gäller främst att hitta den typ av rengöring som funkar bäst för ens hudtyp. Det man ska tänka på med rengöring som innehåller AHA-syror eller liknande är ju att inte använda dem vid ögonen. Jag använder en separat rengöring för att ta bort sminket runt ögonen innan jag tvättar resten av ansiktet med den här rengöringen från MD Formulations.

Det finns ytterligare en rengöring för känslig hud, den har ett högre ph-värde.

Dessa kommer i flaskor på 250 ml, kostar ca 395 kr. De är väldigt dryga och räcker länge.

Kommentera

