Torr hud under ögonen

Aj aj, jag är så väldigt torr nu under ögonen. Jag är röd och irriterad och mina vanliga ögonkrämer bara svider när jag applicerar dem och det blir inte bättre. Jag har fått många fler rynkor/linjer nu pga torrheten och det är ju inte alls så roligt.

Jag har ganska många fina linjer och puffighet under mina ögon och just på det området så ser jag nog ut att vara åtminstone 10 år äldre än jag faktiskt är. Som tur är så har jag inte just några fina linjer eller rynkor alls i resten av mitt ansikte (än) så därför se jag kanske inte så gammal ut ändå…😀

Igår kväll blev jag lite desperat så jag applicerade Cliniques comfort on call under mina ögon. Det är ju inte alls en kräm som är anpassad för ögonen men jag tog det fetaste kräm jag hade hemma. Bara för att få bort det där röda lite fjälliga och svidiga. Och jag tror det hjälpte faktiskt. Det värsta är borta nu. Även om jag fortfarande är väldigt torr.

Jag vet att min hud förändras med årstiderna och blir mer torr på höst/vinter när det blir kallare ute. Och jag gissar att det kanske blir mer också med åldern att huden blir mer känslig och torrare. Min hud är annars ganska fet i ansiktet men på kroppen har jag jätte torr hud. På vintern blir jag så torr så jag kliar sönder mina ben om jag inte smörjer in mig med feta body butters eller liknande. Jag kan få torra fläckar, eksem och liknande. Min händer brukar bli torra och spricka och med fel hudvårdsprodukter kan såklart även jag bli torr och flagig i ansiktet även om jag fortfarande får det där blanka och feta under dagen. Men just nu tycker jag huden i ansiktet är OK. Jag har hittat rätt produkter där och jag känner mig nöjd. Kanske får jag variera med en lite fetare ansiktskräm bara under vintern när jag blir som mest torr. Det är MD Formulations som jag använder om det är någon som läser här som inte läst tidigare inlägg hos mig.

Ögonkrämer jag använder är Dermalogicas. Jag har en på dagen och en på natten. Jag har gillat dem jätte mycket och det har fungerat bra för mig under sommaren. Men nu vet jag inte vad som hänt. Någon som har tips på någon bra ögonkräm som funkar om man är riktigt torr under ögonen? Jag bryr mig inte så mycket om den är bra för mörka ringar för det är ändå något jag kan sminka över, utan det är mer att jag vill att den ska ge ordentligt med fukt och jobba på linjerna. Försvinner gör de kanske inte men om de kunde minimeras och kanske inte bli värre.

Jag har provat ögonkrämer som ska vara uppstramande och ta bort linjer m.m. men jag tycket oftast de blir lite konstiga i konsistensen och det brukar inte alls funka att använda concealer ovanpå. Antingen smular det eller så blir det liksom en för klistrig yta.

Förr fick jag mest rynkor/linjer när jag skrattade men nu finns de där även när jag är allvarlig. Inte djupa, men de finns där. När jag precis smörjt in mig så kan det se OK ut men så fort krämen gått in i huden så är de tillbaka igen. Och för feta krämer kan väl bara göra ögonen ännu mer puffiga så det vill man ju inte heller. Jag har ganska känsliga ögon och använder linser och en del anti-age krämer har jag tyckt gör att ögonen svider och jag får tårar och ögonen rinner. Så vill man ju inte heller ha det…

Tips någon…?

 

Kommentera

