Lancome Teint Miracle vs. Teint Idole Ultra

Jag har ju sen i våras använt mig ganska flitigt av Lancomes foundation Teint Idole Ultra. Jag har gillat den jätte mycket och jag har egentligen ingenting att ”klaga” på när det gäller den. Möjligen att den är i dyraste laget men det känns ändå OK för en så pass bra foundation.

I somras använde jag mig istället mycket av mineralfoundation (Bellá Pierre) och då fastnade jag lite för den mer ”glowiga” looken. Jag har inte hittat någon nyans som passar mig så här på höst/vinter när jag är blek så därför har jag gått tillbaka till flytande foundation istället nu.

Teint Idole Ultra ger ett ganska matt resultat på huden. Teint Miracle ger lite mer glow och ser riktigt naturlig ut på huden. Båda luktar en del men jag tycker nog att Teint Miracle doftar lite svagare och kanske lite mer fräscht? Teint Idole Ultra har en rosig doft och tycker man inte alls om foundations som doftar kan det nog bli lite störande. För mig känns det ändå OK, det är inget som stör mig och jag tycker inte doften hänger kvar hela dagen utan det är mer när man applicerar den på huden.

Jag har ju en nyans i båda dessa foundations och det är 010 som funkar jätte bra för mig. På sommaren blir den dock för ljus men för det mesta är det en riktigt bra ton för mig. Den är lagom neutral, varken för gul eller för rosa och inte heller för beige/grå utan den funkar riktigt bra.

Priset på dessa är detsamma (ca 450 kr för 30 ml). Båda har bra flaskor med pump vilket jag tycker är praktiskt och bra. Teint Miracle känns kanske lite mer lyxig.

När man tittar på Teint miracle så ser det nästan ut som det är silverskimmer i flaskan men detta är inget jag upplever märks på huden.

Båda dessa är ganska ljusa när man först applicerar dem men sen mörknar de något när de torkar in i huden. Och nu när jag sett dem båda bredvid varandra så tycker jag nog att Teint Idole Ultra blir en mer gul ton när den torkat och Teint Miracle lite mer åt rosa hållet, inte lika ”orange”. Detta är inget som stör när man har den i ansiktet men när man swatchar dem på armen är det något som syns ganska tydligt.

Jag tycker båda dessa är hållbara och funkar bra på min hud. Teint Miracle känns kanske något mer återfuktande på huden och inte lika ”torr”. Vilket kan vara en fördel om man har lite torrare hudtyper. Jag har ju kombinerad/fet hud och på vintern blir min hud lite torrare och då kan det vara skönt med en foundation som inte blir supermatt eller torr på huden.

Idag testar jag Lancomes båda foundations på halva ansiktet var. Detta för att verkligen se skillnaden mellan dem båda och då även efter några timmars användning. För att hårdtesta dem använder jag dem utan primer och utan puder ovanpå. Jag brukar annars alltid använda Bare minerals Mineral Veil ovanpå som en finish. Vilket gör det mer hållbart.

Bilderna ger inte dessa foundations rättvisa eftersom bilden med Teint Miracle har mer skärpa och då syns mina porer och andra imperfektioner bättre. Bilden med Teint Idole Ultra är mer suddig och då ser såklart resultat mer ”flawless” ut men jag tycker båda dessa foundations har ungefär likvärdig täckning och de är båda riktigt bra foundations. Skillnaden är vilken finish man vill ha. Båda känns sköna på huden, de smälter in fint i huden och de håller bra. Båda har SPF även om Miracle har 15 och Idole har 10.

Jag måste använda Miracle lite mer långvarigt för att kunna uttala mig mer ordentligt om dessa två foundations och dess skillnader. Men första intrycket är att de båda är riktigt bra.

Kommentera

