Recension: Bellá Pierre och Tikei mineralfoundation.

Jag håller på att testa mina två nya mineralfoundations så jag tänkte uppdatera här med hur de fungerar. Kanske kan det var till hjälp för någon, men självklart också ett eget kom ihåg för mig själv!😉

Med Benefit Porefessional primer
Jag valde att ha Tikei under och Bellá Pierre ovanpå. Det såg ganska OK ut, men en varm sommardag som den dag då jag testade just denna variant så blev mina porer väldigt synliga. Det är oftast nackdelen med mineralfoundation tycker jag.

Jag vet inte om just denna primer är den bästa för jag upplever den lite kladdig på min hud. Den funkar bra ihop med flytande foundation. Denna dag valde jag även att avsluta med lite Mineral Veil från Bare minerals. Det gör jag nästan alltid när jag använder mineral foundation för jag upplever att det gör sminket lite mer hållbart. Det ger även en fin, lite jämnare yta.

Med min gamla vanliga kombination med Bare Minerals matte, Lily Lolo och Lucy minerals så var det lite så att huden nästan blev ännu finare efter ett par timmar. Dock har jag inte testat den varianten på sommaren eftersom jag inte har rätt nyans på Lucy minerals foundation. Sen tycker jag det är lite omständigt med tre olika. Jag vill helst ha en snabbare lösning och speciellt sommartid.

Med milk of magnesia: + ett lager Bare minerals ”matte” under (detta för att testa om det känns lika ”flottigt”)
Tikei ville inte riktigt ”glida på” huden så fint som vanligt. Det fastnade i porerna och det såg inte så fint ut. Bellá Pierre blev lite bättre men kanske lite fläckigt?

Jag vet inte om just milk of magnesia kanske gör sig bättre med flytande foundation? Jag har inte tidigare provat den tillsammans med mineral foundation så det kan vara så att det helt enkelt inte är en jätte bra kombination. Oavsett märke på mineral foundation.

Med Bare minerals Prime Time primer
Jag valde att använda Sigmas round top kabuki för att applicera Tikei och det blev riktigt fint! Snabbt en fin hög täckning. Upplevde inte alls att den ”fastnade” i porerna som den gjorde när jag använde milk of magnesia under. Jag tror mineralfoundations mår bra av att blanda sig lite med hudens egna fett. När man har en sån väldigt matt/torr yta som man får med milk of magnesia så blir det inte lika bra.

Tikei är ju en lite mattare foundation än vad Bellá pierre är, men den är inte alls helt matt. Den ger precis lagom med glow för att jag ska gilla den i alla lägen. Min hud känns inte lika fet och flottig. Den känns skön och behaglig på huden (precis som Bellá Pierre gör).

Förresten upplever nog jag att Bare minerals Prime time och Youngbloods mineral primer är ungefär likadana. De har exakt samma konsistens och beter sig ganska lika på huden tycker jag. Jag kan inte direkt se några skillnader. De döljer porer/fina linjer m.m. till en början, men jag tycker båda försvinner under dagen och som alltid med mineralfoundations så blir mina porer mer synliga.

Allmänt:

Bellá Pierre är en väldigt skimrande foundation och den ser helt underbar ut på mina kinder där min hud är ”normal”. Men på de ställen där min hud är extra fet och har stora porer så blir det inte lika fint. Den sitter ganska bra på huden och den ger fint ”glow”. Däremot tror jag den funkar bättre för någon som inte har så fet hud som jag har.

Just nu har jag både mycket fläckar och finnar och annat som behöver täckning och Bellá Pierre täcker verkligen jätte bra (men då måste man applicera lite extra på just utvalda områden). Tikei täcker också väldigt bra men jag upplever att man kanske behöver använda lite mer produkt för att få samma täckning.

Jag håller på att testa mig fram även med olika appliceringstekniker. Jag har använt borstar från Tikei, Sigma och Bare Minerals. Jag själv föredrar en mer kompakt borste som Sigmas round top kabuki. Yvigare, fluffigare borstar ger mindre täckning och man kan bygga upp i flera lager om man vill det. Jag känner att jag har bättre kontroll med en lite mindre borste. Så mina favoritborstar är helt klart Sigmas round top kabuki eller en baby kabuki (gillar både den från Bare minerals och den från Tikei, så för mig kvittar det egentligen om det är naturhår eller syntet).

Jag är riktigt sugen att testa dessa foundations ovanpå min flytande foundation (Lancome Teint idole Ultra). Eftersom jag då kan använda milk of magnesia under för att hålla huden matt hela dagen så kanske Bellá Pierre kan funka riktigt bra även på min flottiga hud…😉

*****

Jag har hittat min perfekta kombination nu! Jag använder Youngblood’s primer med Bellá pierre. Jag grundar med lite Bare minerals mineral veil för att göra huden lite mer matt. Sen avslutar jag också med lite mineral veil. Jag applicerar med en borste från Makeupgeek, och den gör hela skillnaden för mig. Blir inte samma ”feta” känsla… det behövs så lite av denna foundation så med en vanlig kabuki tycker jag inte det blir lika bra. Denna borste är inte jätte tät som ex Sigmas flat top men inte heller lika fluffig som bare minerals kabuki. Den är perfekt för just detta ändamål. Jag är glad att jag testade!

Jag har använt denna kombination dagligen i flera veckor. Älskar det!🙂 Och Bellá pierre funkar faktiskt helt ok även på fetare hudtyper, det handlar mer om appliceringsteknik och att sanvända en primer som funkar. Visst blir jag mer blank nu men på sommaren tycker inte jag att det gör lika mycket…

Kommentera

