en liten jämförelse – mineral foundations

Tänkte jag skulle visa er en liten jämförelse mellan olika mineralfoundations. Det är långt ifrån alla jag äger men det är ändå dem jag brukar använda mest inkl. mina nyaste. Och det är dem jag tycker funkar bäst för mig nyansmässigt. Jag ville mest se hur pass lika/olika de är när man swatchar dem på huden så här.

Först är det Tikei vs. Bare minerals matte foundation i nyansen Fairly Light. Det är den nyans jag brukar använda på sommaren (jag använder Fair vintertid). Jag använder den just för att den är matt och den ger mig en bra grund, jag brukar använda annan mineral foundation ovanpå som har lite mer ”glow” för att det inte ska se alltför matt/platt ut.

Jag brukar uppleva Fairly Light som en ganska varm/gul ton men här bredvid Tikei:s P2 så ser den faktiskt väldigt neutral och ganska ljus ut.

Här tog jag även med Lily Lolo:s Blondie som är en bra sommar nyans för mig. Den påminner väldigt mycket om Tikei:s P2. Sen tog jag även med Bare Minerals Original formula i Fairly Light. Jag ville se dem båda bredvid varandra. Sen ser inte så jätte skimrig ut när man ser den så här men den blir väldigt ”glansig” på huden i ansiktet.

Dessa funkar alltså för mig på sommaren när jag fått lite färg. Får jag däremot ännu mer färg (om jag använder BUS regelbundet, om jag åker utomlands eller verkligen går in för att sola mycket – vilket jag inte gör nuförtiden) så måste jag nog gå upp ett steg och välja ännu mörkare nyanser.

Jag har tidigare använt Bare Minerals ”Medium Beige” som varit en bra neutral nyans för mig. Men det var länge sen jag hade den typen av solbränna i ansiktet.

Kommentera

