Testat: Tikei mineralfoundation

Jag beställde hem lite nya prover på Tikei:s mineralfoundation. På sommaren känns det alltid lite mer nära till hands att använda mineralfoundation. Jag tycker det är lite enklare på nåt vis. Man kan bygga upp täckningen precis som man vill ha den, det går snabbt och smidigt. Det är inte lika noga med exakt rätt nyans som det är med flytande foundations.

Hur som helst. Jag provade Tikei för något år sedan men då valde jag lite fel nyanser och det var en period då jag använde Bare minerals och var ganska nöjd med det. Nu valde jag andra nyanser eftersom jag nu visste att de som heter ”0” är riktigt ljusa och även ”1” är väldigt ljusa. Jag brukar ju annars få lov att välja de ljusaste nyanserna (speciellt vintertid) men Tikei har verkligen nyanser som passar även de som är riktigt bleka. Ett stort plus där! Med mina första prover beställde jag även en baby kabuki och den använder jag än idag. Den är jätte bra! Jag kan tycka att man kommer åt lite bättre kring näsan med en mindre kabukiborste och man får även lite bättre kontroll över appliceringen. Den är dessutom skönare på huden än mina stora kabukis från Bare minerals eftersom det är syntethår.

Tikei är ett svenskt märke som har funnits sen 2006, företaget drivs av en tjej som heter Tina. Tikei går bara att köpa via deras hemsida och de har inga andra återförsäljare (de kan då hålla bra priser). Jag fick mina prover supersnabbt trots att det är ”mitt i sommaren”. Frakten är 29 kr, men om man beställer över 300 kr är det fraktfritt.

Det finns fyra olika ”grupper” av foundation: Cool (kall, rosa), Peach (neutral, lite svagt åt rosa), Neutral (neutral, svagt åt gult) och Warm (varm, gul).

Sen väljer man en siffra utifrån vilken ljushet/mörkhet man vill ha på sin foundation. Det finns från 0 till 7. När jag valde mina prover valde jag 1 och 2. Jag valde dessutom alla tre (peach, neutral och warm). Jag valde bort Cool eftersom kalla, rosa toner inte passar mig.


Proverna kommer i såna här små burkar och kostar 10 kr styck. De är lagom för att man ska kunna bilda en uppfattning både om nyanser och formula.

Här syns skillnaden mellan de olika nyanserna i burkarna.

På mig känns de neutrala tonerna lite för mycket åt det gula hållet för att passa mig perfekt, däremot verkar Peach vara en riktigt bra ton! Jag valde här att inte ens swatcha de riktigt varma tonerna eftersom jag visste att de skulle vara för gula för mig. Dessa är tagna på min underarm och där är jag ju ljusare än vad jag är i ansiktet. Jag tror ändå att P2 är en bra nyans för mig så här på sommaren och kanske att P1 är lagom till vintern eller en mix av dem båda. Blir jag riktigt brun i ansiktet kan jag nog behöva P3. Eller kanske är det så att N1 är bättre till vintern? Det får jag nog testa sen.

Jag gillar denna foundation för den täcker bra, den känns ganska pudrig/torr och inte lika krämig som exempelvis Lucy Minerals. Det är dock inget jag upplever som negativt. Den känns inte heller speciellt pudrig när den väl kommer på huden och blandas in ordentligt. Den är inte alls lika skimrig och glittrande som Bare minerals original formula och det tycker jag är bra. Jag gillar lite ”glow” men det får inte bli så det ser metalliskt ut.

Priset på denna foundation är mycket bra! Den kostar 129 kr för 9 gram. Det går även att köpa mindre burk på 3 gram om man vill det för 79 kr. Det är ju bra om man vill ha en mörkare nyans att blanda ut sin vanliga foundation med på sommaren eller om man vill ha en mörkare nyans att använda för contouring till exempel. Det går även att köpa tomma burkar på Tikei, det är perfekt om man behöver blanda två nyanser för att få rätt färg. Eller perfekt på resan om man inte vill ta med sin fullstora burk.

Här är en före- och efterbild. Här applicerade jag bara foundation snabbt mest för att testa nyansen. Hade jag valt att använda den här en längre stund hade jag såklart använt någon slags primer under och varit lite mer noggrann. Det finns även primer och veil hos Tikei, men dem har jag inte själv testat (ännu).

Jag gillar att denna foundation är en lagom mix av matt och ”glow”, det gör att det ser naturligt ut och den smälter in fint i huden. Det är det jag gillar bäst med mineralfoundation. Problemet jag brukar ha med mineraler är att de brukar försvinna/smälta bort under dagen på min lite fetare hudtyp. Därför blir det extra viktigt med primer eller veil för att göra make upen mer hållbar.

Nu har jag visserligen massvis med foundations så jag behöver egentligen ingen ny, men jag är ändå sugen att beställa en fullstor burk av Tikei i nyansen P2. Ingen av mina andra mineralfoundations är så bra på mig nyansmässigt den här tiden på året.

######

Update:

Jag har nu beställt en fullstor burk i nyansen P2 så jag återkommer med mer info kring hur jag upplever hållbarhet m.m. när jag hunnit testa den lite mer ingående.

Jag har även beställt en Ultimate Kabuki! Jag gillar ju min baby kabuki så mycket så jag vill även ha en likadan fast i större modell. Den kostar 159 kr för den som är nyfiken. Det finns även andra borstar att köpa.

2 svar till “Testat: Tikei mineralfoundation

  1. skincarebymalinr 19 juli 2011 kl. 10:20 f m

    Jag har testat en heeeel del ögonskuggor från TiKei och är nöj med dem. Jag använder alltid primer till dem, men det gör jag med andra skuggor också. Bra priser och många valmöjligheter! Det räcker att köpa proverna för de vara hur länge som helst!

    • lulillan 23 juli 2011 kl. 8:16 e m

      Ja prover på mineralögonskuggor brukar vara generösa och det är ju inte alls stor mängd som går åt så de brukar räcka en hel evighet! Perfekt om man vill kunna köpa många olika färger och prova sig fram (billigt).

Kommentera

