Testat: Bellápierre mineral foundation

Kunde man bli annat än nyfiken på denna foundation när jag läste detta (och även fler) inlägg hos Rosella Eco Beauty?

Jag har alltid varit förtjust i mineralfoundation och jag har provat en hel del olika märken. Detta var dock nytt för mig.

Det går att få tag på i Sverige så det är ett extra plus kan jag tänka mig. Priset är 395 kr för 9 gram. Kanske inte jätte billigt men ändå inte den dyraste jag provat.

Jag valde att beställa hem lite prover för att testa de olika nyanserna. Det går att beställa 5 st prover för 59 kr inkl. frakt. Jätte bra! Då går det även att ta prover på blush eller bronzer. Proverna ska räcka till 1-2 appliceringar och är ungefär som de flesta prover brukar vara tycker jag. Jag fick två olika varianter av provburkar (texten på etiketterna var lite olika) och jag upplevde att det var lite olika mängd foundation i de olika burkarna.

Från toppen: Ultra, Ivory, Cinnamon, Latte och sen bronzer ”Pure Element”.

Som ni ser är det ganska rejäla prover av både Ivory och Latte medan de övriga är mer ”normala” i storleken😉


Här ser man tydligt att det är en ganska skimrig foundation men jag upplever den ändå inte lika som Bare minerals Original.

Den nyans som jag valde att prova i ansiktet sen var Cinnamon. Det är en riktigt fin nyans och den funkar bra på mig när jag fått lite färg. Den beskrivs som en ljus medium till medium med neutrala undertoner.

Den täcker riktigt fint och det blir en otroligt fin finish på huden. Man ser riktigt fräsch och fin ut faktiskt.

Jag använder sällan foundation under ögonen så titta inte på mina mörka ringar😉

Däremot är det ganska sällan jag har denna färg så jag skulle behöva ha en ljusare som funkar andra delar på året. Jag tror att kanske Ivory kan funka då. Om den inte blir lite för gul? Den beskrivs som ljus med neutral till gyllene hudon. Eller så blandar man helt enkelt Cinnamon med den ljusaste nyansen Ultra för att ljusa upp den.

Eftersom denna ger sån fin glow så tror jag absolut att man skulle kunna använda någon av de riktigt mörka nyanserna som bronzer! Det finns totalt 10 st olika nyanser att välja bland. Däremot är det inte lika självklart och kanske enkelt att välja nyans utifrån kalla/varma färger som det är att välja från ex. Tikei. Till exempel om man har en kallare hudton men ändå ganska ljus hudton så vet jag inte riktigt vilken nyans man skulle välja. Kanske är de så pass neutrala att de kan funka både för en med kalla toner som en med varma toner.

Första intrycket är att det här är en riktigt bra foundation. Däremot måste jag testa den mer på riktigt (dvs köpa fullstor burk) och verkligen hårdtesta den en längre tid innan jag kan uttala mig ordentligt. Som jag nämnt tidigare är ju hållbarheten en sån sak som kan vara avgörande för mig. Vad gör det om en foundation ser fantastisk ut om den sen försvinner efter bara ett par timmar?

Jag kan nämna att denna har SPF 15 vilket ju är bra. Bellá Pierre beskriver denna foundation som en ”5 i 1 produkt”. Den är både concealer, foundation, SPF-skydd, finishing powder, Setting powder (veil). Man behöver alltså inget annat. Innehållet är endast fyra st ingredienser som gör det till en väldigt naturlig och ”ren” produkt (Mica, Zinc Oxides, Iron Oxides, Titanium Dioxide). Den ska vara bra för huden, har anti-inflammatoriska egenskaper och ska även göra att synligheten av fina linjer minimeras.

Priset i USA är förresten $65  (just nu ca 450 kr) så priset hos Shimmer by sisters – mineralsminkshop.se är nog riktigt bra! Tveksam till om denna går att fynda billigare utomlands…

Eftersom jag testade både Tikei och denna ungefär samtidigt så blir jag lite tveksam om jag verkligen ska beställa båda i fullstor förpackning? Jag gillar båda på olika sätt. Och Tikei är ju ganska mycket billigare. Men jag lär ju inte behöva två fullstora förpackningar med en ”sommar-färg”? Åh vad svårt det blev🙂

Jag ska ju även visa den bronzer som jag valde att beställa ett prov på. Den heter ”Pure Element”. Den har en gyllene ton, lite guldig sådär och med massor av skimmer. Den påminner faktiskt lite grann om ”One hot minute”.

Det ser kanske inte ut som den ger så mycket färg (utan mest skimmer/glitter) men den ger ändå tillräckligt med färg för att man ska kunna använda det som en bronzer även om man inte har jätte ljus hudton. Däremot vill jag ogärna använda en sån glittrig produkt över hela ansiktet, utan jag använder den isåfall mest på kinderna för att ge lite extra ”glow”. One Hot minute är ungefär likadan så därför känner jag inget behov av ännu en sån här produkt just nu.

Priset är 345 kr.

#####

Update:

Jag har nu beställt en fullstor i nyansen Cinnamon. Jag gillar den så pass mycket! Jag får helt enkelt se till att använda min BUS långt in på hösten i värsta fall…😉

Och jag har även beställt en fullstor av Tikei P2 ifall någon är nyfiken. Jag gillar den också. De ger helt olika finish så det är perfekt att ha två olika beroende på humör. P2 är dessutom lite ljusare än vad Cinnamon är.

Jag återkommer med mer info kring hållbarhet m.m. när jag hunnit testa denna foundation lite mer ordentligt.

 

#####

Update 2:

Jag använde denna foundation mer eller mindre hela sommaren och jag älskar den! Helt underbar!

Enda nackdelen som jag ser det är att det finns för få nyanser att välja bland och flera av dem är helt enkelt för gula i tonen. Det finns ingen riktigt ljus ton som går åt rosa eller mer neutrala hållet och det saknar jag!

På sommaren fungerar Cinnamon jätte bra för mig men så fort jag inte har nån solbränna kvar så känns både Ivory och Ultra lite för gula för mig. Det är jätte synd för jag skulle verkligen vilja använda den här året runt.

4 svar till “Testat: Bellápierre mineral foundation

  1. Jenny / Rosella Eco Beauty 18 juli 2011 kl. 6:31 e m

    Vad kul att du också gillar den. Visst blir huden fin! Hoppas du kommer tycka om den även fotsättningsvis. Jag älskade den från dag 1🙂

    • lulillan 23 juli 2011 kl. 8:14 e m

      Ja huden blir strålande! Den ger lite mer ”glow” mot vad jag normalt brukar välja (eftersom jag har fet hud) men jag tycker ändå det funkar på mig och speciellt så här på sommaren när man fått lite färg. Då blir det fräscht!

  2. Noomi 23 november 2011 kl. 8:15 f m

    Hej. hur fick du tag i testerna. hittar inte att man kan beställa det nånstans på deras hemsida?

Kommentera

