Testat: Revlon colorstay foundation

Har läst lite överallt om denna foundation och självklart blev jag nyfiken! Den finns tyvärr inte att köpa i Sverige men går lätt att få tag i om man åker till ex. USA eller via Ebay. Det går att läsa mer om den här på Revlons egna hemsida.

Den finns i två varianter, en för normal/torr hud och en för blandhud/fet hud Jag valde såklart den för blandhud/fet hud eftersom det passar bäst in på min hud. Det här är en foundation som ger bra täckning, den känns ganska så tjock i konsistensen tycker jag.

Jag valde att köpa två nyanser eftersom det är svårt när man bara har bilder via nätet att utgå ifrån. Jag valde #Ivory som är den ljusaste nyansen och sen valde jag #Buff som är nyansen efter Ivory.

Här syns att det är ganska stor skillnad mellan de båda nyanserna. Normalt ligger jag nog nånstans mittemellan!

Revlon säger att denna foundation ska hålla i upp till 16 timmar och att den ska kännas lätt på huden men ändå ge medium till full täckning. Den innehåller även SPF 6 (de ljusare nyanserna). Priset i USA är $12.99 (vilket just nu är ca 90 kr). Det gör ju att denna foundation är mycket prisvärd.

Eftersom den är så pass täckande så gäller det nog att man provar sig fram lite med appliceringen. När jag valde att testa denna i ansiktet för första gången så gjorde jag det med min beautyblender för att jag tyckte det var lite lättare. Dels för att denna foundation är så pass täckande men också för att den torkar ganska snabbt. Använder man då en fuktad svamp/beautyblender så kan man jobba lite längre med den utan att den torkar. Det går även att bygga upp täckningen lite extra bara på utvalda ställen istället för i hela ansiktet om man inte vill det. Jag kan tycka att det är extra viktigt just vid hårfästet med såna här täckande foundations. Då är det perfekt med en svamp för att få det att se så naturligt ut som möjligt.

Eftersom jag ändå har fått lite färg nu så valde jag att bara applicera nyansen ”Buff”. Nu är dessa bilder inte jätte bra eftersom de är tagna med olika ljus, men det går att se täckningen ganska bra i alla fall. Sen är Buff en aningens för gul för mig för att det ska gå att bedöma helt korrekt.

Jag tror att jag vintertid kan blanda Ivory och Buff och på så vis få en lagom neutral och lagom ljus nyans för mig. Det återstår att se.

Just nu tror jag inte att jag kommer beställa några fler nyanser just eftersom jag har så många andra foundations och sommartid använder jag hellre någon lättare foundation.

En sak jag kan påpeka när det gäller denna är att den luktar lite konstigt och starkt. Man vänjer sig kanske vid det men jag tycker ändå det är värt att nämna. Alltså inte jätte starkt men ändå lite konstig doft. Det märks att den sitter där den ska eftersom den är ganska svår att tvätta bort. Det gäller att vara noga så man verkligen får bort allting.

Även om denna ger mer täckning än min Lancome Teint Idole Ultra så gillar jag nog ändå Lancome snäppet bättre om man ser till finish och känsla. Dock kostar den ju en hel del mycket mer (440 kr). Däremot finns den ju att få tag i här i Sverige så det är ju lite enklare på så vis. Många jämför även Revlon colorstay med MAC Studio Fix Fluid men den har jag aldrig testat så jag kan inte uttala mig om den saken.

Eftersom Lancome:s nyans 010 är perfekt för mig vintertid så har jag svårt att tro att jag skulle orka hålla på att blanda två nyanser av colorstay. Däremot nån gång ibland när jag behöver extra täckning kanske. Priset gör den ju helt klart också intressant! Även om flaskan saknar pump (det blir lite mer kladd då).

Jag får nog återkomma med ytterligare kommentarer när jag kunnat testa denna mer på djupet. När nyanserna passar mig bättre (dvs till hösten/vintern).

3 svar till “Testat: Revlon colorstay foundation

  1. Josephine 17 juli 2011 kl. 8:59 e m

    Låter som en bra budgetfoundation, synd att den inte finns i Sverige.

  2. Nelly 13 juni 2013 kl. 8:53 e m

    Hej, känns lite konstigt att kommentera ett två år gammalt inlägg men jag är väldigt intresserad av Revlon foundation för jag har hört väldigt mycket om den på youtube osv. Tänkte bara höra var du beställde den från?🙂

Kommentera

