Nyfiken på: GloMinerals foundation

Jag har tidigare provat GloMinerals Pressed Base i nyansen Natural Fair. Det är en väldigt ljus nyans så den har nästan varit för ljus för mig hela tiden. Otroligt nog! Det är sällan som foundation/puder etc. är för ljust för mig, brukar snarare vara tvärtom!  Dock gillar jag formulan och täckningen.

Detta är en mineralfoundation i puderform (pressad) vilket gör att den är lätt att ta med sig och det blir inte samma ”spill” som med ett löst puder. Annars är de flesta mineralfoundations som jag testat i lös form. Fördelen med den här typen av foundation är att man själv kan välja hur pass täckande man vill att den ska vara beroende på vilken typ av appliceringsmetod man väljer.

Pressed Base kostar tyvärr en del (439 – 449 kr) och innehållet är 9.9 gram. Finns att köpa hos Eleven och Accesora till exempel.

Den finns i en hel del olika nyanser och man börjar med att bestämma vilken underton man har (ex. Golden, Honey, Natural, Beige osv.). Sen finns varje färg med olika ljushet/mörkhet. Det finns jätte bra swatches här för den som är osäker på hur de olika nyanserna ser ut!

Jag tror att Natural Light är en sån nyans som funkar för mig när jag är som vanligt och kanske Natural Medium när jag fått lite färg. Den jag har (Natural Fair) är väldigt ljus.

Jag behöver ju egentligen inte alls några fler foundations, jag har massvis!😉 Men jag blir ändå sugen. Det är så bra med en kompakt variant som man lätt kan ha med sig i väskan eller på resan utan att det blir en massa spill….

GloMinerals har även flytande mineralfoundation vilket jag tycker är jätte bra. Det känns ändå som att mineralfoundations (riktiga sådana) är bäst för hyn. Det finns två olika, en med satin-finish och en med matt finish. Det står att den med matt finish passar för dem med fet hy. Jag borde alltså välja den om jag skulle välja någon. Däremot vill jag inte gärna att min foundation ska vara helt matt. Det tycker jag känns platt och tråkigt. Jag tycker satin låter mycket trevligare och finare om jag själv får välja🙂 Frågan är om den kanske inte alls funkar ihop med en fetare hudtyp…?

En sån tub innehåller i alla fall 40 ml och kostar 399 kr, även den finns både på Eleven och Accessora. Den ska ge medium till full täckning vilket låter som nånting i min smak. Kommer alldeles säkert att testa denna någon gång… men som sagt, just nu behöver jag ingen mer foundation och så här på sommaren lutar det mer åt att köpa en puder foundation än att köpa ännu en flytande foundation.

Kanske håller jag ögonen öppna på Ebay för att se om det går att fynda nånting roligt där!

 

Kommentera

