Foundation Teint Idole Ultra – nyanser

Jag gillar verkligen min ”nya” foundation från Lancome – Teint Idole Ultra. Jag har skrivit om den förut. Jag köpte ju nyansen 010 som är en mycket bra nyans för mig. Den känns lagom neutral för att funka riktigt bra på mig. Tyvärr så är den ju då lite för ljus på mig så här på sommaren när jag har fått lite färg (från BUS).

Jag var osäker på vilken annan nyans jag skulle testa att blanda med. För jag tycker de andra nyanserna är så väldigt tydligt varma eller kalla nyanser. Jag chansade på 03 som är en varm nyans som går mer åt gult. Tyvärr känns den inte helt rätt. Den är lite för gul för mig. Det har ändå funkat rätt så okej att blanda en liten klick av den ihop med min vanliga 010-nyans, men helt perfekt blir det tyvärr inte.

Här på bilden är det taget på min underarm som är blekare än mitt ansikte så det ger lite dålig jämförelse. Fast det syns nog ändå ganska bra att 010 är en jätte bra nyans för mig när jag är riktigt blek. Sen upplever jag faktiskt att min 010 går in i huden och med lite färgat puder på så ser jag inte ut som ett lik trots allt.

Jag tycker fortfarande att det här är en väldigt bra foundation. Ibland skulle jag kanske vilja ha något lite mer täckning på vissa ställen där mina pigmentfläckar är som värst (pannan och på kinderna). Vill inte använda concealer över stora delar av mitt ansikte. Men för det mesta tycker jag ändå att denna är så nära perfekt man kan komma. Den är ju dock lite dyr (ca 440 kr) så visst skulle det vara trevligt om det gick att hitta nånting liknande till ett billigare pris.

Jag har ändå använt denna nästan dagligen sen jag köpte den och det är ett gott omdöme. Jag som inte heller använt flytande foundation på flera år (använde ju bara mineralfoundation tidigare).

Det jag gillar bäst med Teint Idole ultra är finishen som blir riktigt fin. Sen gillar jag hållbarheten. Jag använder visserligen Milk of magnesia under min foundation nu på sommaren så det hjälper väl till. Men jag tycker den håller sig fin länge på huden. Den ger även helt OK täckning. För nån med mindre problemhud än jag så är den nog perfekt. Den känns även skön på huden, inte alls tung eller ”fet” på något vis. Den är inte heller onaturligt jätte matt och platt. Den har en liten doft men absolut inget som stör (det luktar gott). Jag har inte heller fått några finnar eller utslag av denna.

Kommentera

