Testat: Beautyblender

Jag köpte för ett tag sen ett set på Ebay med två stycken Beautyblenders. Jag var nyfiken på denna lilla äggformade rosa svamp som många avgudar!

Jag har inte testat den jätte många gånger, men jag har provat den ihop med min foundation från Lancome (Teint idole ultra). Det blir helt OK men jag tycker ändå det blir bättre täckning med min Flat top från Sigma. Vill man däremot ha mindre täckning och ett naturligt resultat så tror jag att Beautyblender är utmärkt. Sen kan det säkert vara så att den funkar bättre ihop med olika typer av foundation.

Jag har nu köpt mig Revlon Colorstay så jag har tänkt att jag ska testa den ihop med min Beautyblender också. Det här är ju en dyr liten sak, en liten svamp för 199 kr (Eleven). Eller så köper man ett två-pack för 290 kr (Eleven). Det går även att köpa paket som inkluderar rengöring om man vill det.

För mig är det tveksamt om den här är värd sina pengar faktiskt. Hittills har jag inte använt den alls speciellt mycket utan jag föredrar min Sigma borste (F80). Fast eftersom så många andra gillar den här lilla svampen så mycket så har jag ändå tänkt att ge den några fler chanser och även testa olika tekniker med olika slags foundation. Vem vet jag kanske ändrar mig och blir total förälskad i den…

Jag är inget fan av vanliga svampar heller när det gäller att applicera foundation, men om jag gillade den metoden så skulle jag säkert tycka att just Beautyblender är riktigt bra. Den är ju rund i formen vilket gör att man slipper kanter, det är lätt att få det jämnt.

OM min Sigma borste är smutsig och ej hunnit torka så sträcker jag mig i första hand efter min andra flat top från Everyday Minerals.

Jag hade hoppats på att Beautyblendern skulle suga åt sig mindre av produkten än vad en borste gör men det tyckte jag inte alls att det gjorde. Tricket är ju att man ska blöta ner sin Beautyblender så den fördubblas i storlek och sen ska man krama ut allt vatten så den blir lagom fuktig. Jag tycker ändå att den suger åt sig ganska mycket produkt och tyvärr blir den också lätt missfärgad av foundation. Jag var ändå noga att göra rent min direkt efter applicering men det gick ändå inte att få den helt ren och fin igen. Det är lite synd, men kanske inget som stör funktionen.

######

Update:

Jag har nu testat denna ihop med Revlon Colorstay foundation (som är en tjockare och mer täckande foundation än Lancome Teint Idole Ultra). Det blir ett helt annat resultat tycker jag. Det blir riktigt fint. Det är lätt att bygga upp precis den täckning man behöver och med Colorstay är det bra också för att den torkar inte lika snabbt om man applicerar den med beautyblendern. Det gör det hela mer lättarbetat.

Jag tycker att en beautyblender är enklare att använda än en vanlig svamp. Den har väldigt bra form och det är lätt att komma åt överallt. Det ger ett snyggt resultat!

Det kan då bli olika resultat med olika foundations och det beror helt på vad man är ute efter. Så man får prova sig fram!

Jag ”stipplar” på huden med svampen, jag drar inte eller gnuggar. Man kan även rulla den ut mot kanterna på ansiktet för att komma åt ordentligt vid hårfästet. Det viktiga är nog att fukta sin beautyblender ordentligt innan så den sväller i storlek och sen krama ur den ordentligt så den inte är för blöt. Om man vill att den inte ska suga upp all foundation kan man sprida ut små ”klickar” i ansiktet och sen stippla runt. Då går det inte åt lika mycket foundation som om man applicerar en klick på handen och sen doppar svampen där och sen i ansiktet. Ett litet tips bara…🙂

2 svar till “Testat: Beautyblender

  1. Sofia 5 april 2013 kl. 9:08 e m

    Vart beställde du Revlon Colorstay?😀

Kommentera

