Fejka solbrännan

En annan vill ju ogärna ligga i solen och pressa. Jag har ju problem med melasma/pigmentfläckar i ansiktet och jag vill verkligen inte att det ska bli värre. Sen vill jag ju inte heller skada min hud och få rynkor i förtid.

Däremot är det ju trevligt att vara lite brun, man ser ju lite fräschare ut då. För mig behöver det verkligen inte vara någon jätte brun färg utan mer bara en liten nyansskillnad. Jag är ju väldigt blek i vanliga fall så lite räcker långt.

Jag har försökt hitta någon bra BUS (brun-utan-sol) till ansiktet men vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag är ju lite känslig just för att krämer i ansiktet brukar kunna göra min hud mer fet, att jag får finnar eller liknande.

Det finns ett par produkter jag är nyfiken på här inför sommaren:

GlowFusion Micro-Nutrient Face & Body Natural Protein Tan

Detta är en BUS som inte ska lukta och som inte ska ge ränder eller fläckar. Det är en spray som ska vara lätt att applicera på huden. Denna ska funka både på kroppen och i ansiktet. Är dock lite skeptiskt till just det om jag ska vara ärlig. Den här ger en gradvis ”bränna” och ska hålla i två veckor. Just det är jag också lite skeptisk till. På mig brukar BUS-krämer försvinna rätt snabbt. Den finns i två nyanser Light och Medium.

Tyvärr kostar den lite väl mycket, 599 kr på Eleven.

 

Dove Summer Glow

Ett bra budget alternativ som finns lättillgängligt är ju annars denna från Dove,  en body lotion med lätt BUS-effekt. Det finns en för ljusare hudtoner och en för mörkare. Jag har faktiskt aldrig testat dessa själv men i år har jag köpt en av varje för att hårdtesta på mina kritvita ben bland annat! Dessa ska ge en gradvis ”solbränna” och det gillar jag! Inbillar mig att det ska bli mer naturligt och fint då och det kanske inte är fullt lika noga med appliceringen som med vanlig BUS.

Såg förresten att de gjort om sina flaskor lite grann mot tidigare design. De ser alltså inte längre ut som på den här bilden utan är mer långa och raka i modellen. Verkar som de kostar runt 45 kr och de finns ju till och med på vanliga ICA, HM m.m.

 

 

Vita Liberata

Förra året testade jag denna BUS för första gången. Den finns i lite olika varianter. Den jag använde var i alla fall den som ger omedelbar färg (som helst bör appliceras med handske el liknande). Den ska inte lukta, torkar snabbt och ger snabbt en fin färg. Första gångerna jag använde den var jag jätte nöjd. Det blev en fin färg och den höll sig hyfsat länge för att vara BUS. Visst får man bättra på färgen efter ett par dagar men det är ju sånt man får räkna med tycker jag. Sen efter ett par gånger så tyckte jag att färgen liksom ville fastna i hårsäckarna, det blev ojämnt och fult. Sen försvann färgen snabbare och snabbare nästan så att huden ”vande sig”? om det nu är möjligt?

Fördelarna är att den faktiskt inte luktar så mycket som annan BUS kan göra och det är väldigt skönt tycker jag. Visst får man färg direkt men den blir desto bättre om man applicerar på kvällen och sen på morgonen är det jätte bra efter att man duschat av sig! Det gäller att smörja noga och försöka applicera krämen snabbt och jämnt. Färgen blir jätte fin och det är absolut ingen orange eller konstig nyans. I alla fall inte på mig. Nackdelen är väl att den är lite dyr, just att den är lite svår applicerad eftersom man måste vara snabb och det är viktigt att man verkligen kommer åt överallt så det inte blir randigt eller fläckigt.

Extra viktigt att peela kroppen först så det inte finns några torra fläckar där krämen kan fastna lite extra.

Jag köpte till denna handske men jag tycker inte den funkar så jätte bra. Den är för stor för handen så handen mest glider runt där inuti. Bättre att köra med vanliga gummihandskar av något slag. Gillar även flaskan förresten, den har en enkel pump som gör att man vet att man kan dosera lite mycket till varje ben till exempel🙂

Nackdelen var ju då priset och den kostar ca 295 kr och finns bl a på Eleven.

 

 

BUS för ansiktet då? Jag har faktiskt tänkt att jag ska testa denna från Clinique i år.

Clinique Self Sun Face Tinted Lotion

Så här står det om den: är en lätt färgad lotion som omedelbart ger dig en lätt färg, för att sedan utvecklas till en ”gyllene solbränna” på ett par timmar. Ja vi får väl se vilken nyans det blir och om det känns som den passar på mig. Det är ju alltid det där med krämer i ansiktet och min feta hud på sommaren. Kommer det funka? Eller kommer jag bli super blank/fet direkt? Andra BUS som jag använt i ansiktet har haft lite den effekten + att jag lätt får finnar av både såna krämer och solskydd.

Den kostar ca 230 kr och finns på bl a Electa.

 

Det finns ett annat märke som säljs utomlands som verkar lite spännande annars… Jergens Natural Glow! Det finns en hel del olika produkter, men jag är mest nyfiken på den för ansiktet och sen den som heter Revitalizing Daily Moisturizer. Den ska göra att färgen håller längre. Jag får för mig att detta är ett budget-märke som finns i bl a USA och är väl ungefär som Dove eller liknande. Ska se om jag lyckas komma över nåt exemplar via Ebay utan att det går på alltför mycket i frakt.😉

Kommentera

