Nyfiken på: MD Formulations hudvård

Jag har ju redan innan varit nyfiken på MD Formulations. Jag valde mellan bland annat det märket och Exuviance innan jag bestämde mig tidigare i år att börja med Exuviance. Jag var jätte nöjd med Exuviance under vinter månaderna och när min hud var lite mer torr än normalt. Men nu när våren och sommaren kom och min hud blev mer fet så verkar det inte alls funka lika bra längre. Ändå använder jag Exuviance produkter som ska vara speciellt för just fetare hud med problem med acne. Hur jag än provar mig fram så är min hud i uppror😉

Så kanske behöver jag ta en liten paus från Exuviance ett tag och prova nånting helt annat. Och när jag gjorde mitt hudvårdstest hos Skincity så fick jag tips på just produkter från MD Formulations. Tänkte jag skulle skriva lite mer om just de produkter som jag blev tipsad om.

Rengöring:

MD Formulations Facial Cleanser Gel (Oily to very oily skin).

Mild rengöring som lugnar en känslig hud och avlägsnar effektivt orenheter, makeup och talgöverskott. Rengör och exfolierar skonsamt bort förbrukade hudceller samt återfuktar huden som förbereds för efterkommande behandlande produkter.

Den innehåller Glycerin, Propylen Glycol, Glykolsyra 12%

Innehåller 250 ml och kostar ca 395 kr.

Ansiktsvatten:

MD Formulations Moisture Defense Antioxidant Spray

Uppfriskande anti-age fuktspray som snabbt ger huden ett extra tillskott av fukt. Sprayen lugnar huden och skyddar mot fria radikaler med antioxidanter. Fungerar lika bra under eller ovanpå dagcremen. Använd i ansiktet så ofta du vill, framför datorn, på resan, på stranden eller i bilen! Denna passar alla hudtyper.

Innehåll: Glycerin, Sodium PCA, lakrits, hyaluronsyra, SOD, ceramide, cholestrol

Flaskan innehåller 250 ml och kostar ca 570 kr (finns från 485 kr på Prisjakt).

Serum dagtid:

MD Formulations Glycare Lotion

Lätt lotion som balanserar talgöverskott och motverkar fet, glansig hud. Förhindrar att porerna täpps igen och att kvisslor och orenheter bildas. Har dessutom en sammandragande effekt på porerna. Huden blir mjuk och smidig och får en frisk lyster.
Innehåller: Sorbitol, glykolsyra (Glycolic Compound) 14 %, Essentiell olja av eukalyptus
Den innehåller 60 ml och kostar ca 339 kr.
Serum natten:

MD Formulations Vit-A-Plus Night Recovery
Serum med AHA och salicylsyra som aktivt reparerar, föryngrar och stärker huden under natten. Stimulerar cellförnyelsen och främjar produktionen av kollagen och elastin. Aktiva antioxidanter förebygger förtidigt åldrande. Fina linjer och rynkor mildras och hudens naturliga fasthet ökar, hudstrukturen förbättras.

Innehåller: Tocopherol, dimethicone, allantoin, BHT (Butylated Hydroxytoulene), glykolsyra (Glycolic Compound) 8 %, salicylsyra 2 %, retinyl Palmitat 1 %,  hyaluronsyra, sea Whip Extract

Flaskan innehåller 30 ml och kostar 679 kr.

 

24-timmars kräm (att användas som dag- och nattkräm) ovanpå serum:
MD Formulations Moisture Defense Antioxidant Hydrating Gel
Lätt, oljefri gelformula som effektivt återfuktar en fet/blandhud. Antioxidanter stärker hudens skydd mot fria radikaler och motverkar hudens åldrande. Gelen absorberas direkt och gör huden friskt mjuk och smidig. Innehåller hyaluronsyra, antioxidanter, lugnande och anti-inflammatoriska ingredienser. Använd morgon och kväll, ovanpå behandlande produkt.

Innehåller 30 ml och kostar ca 569 kr.
Sen tillkommer ju då att man måste använda separat solskydd eftersom dessa produkter ej innehåller SPF.
Bara så här genom att läsa om dem lite mer så tycker jag det låter väldigt lovande. Som om de skulle kunna hjälpa mig med alla mina problem. Och då menar jag min feta hud (speciellt sommartid) med stora porer och ibland acne, samtidigt som jag har fina linjer och mina pigmentfläckar. Jag är ju ändå i den åldern så jag känner att jag måste ha en produkt som har anti-age effekter på huden.
Det blir ju ganska dyrt om man ska köpa en helt ny hudvårdsserie så här, men jag vill ändå gärna köpa allting samtidigt och använda produkterna ihop. Jag inbillar mig att produkterna funkar bäst tillsammans och att jag helst inte vill blanda olika märken med varandra utan att jag helst använder en serie av samma märke. Men det kanske bara är jag som inbillar mig helt galet? Man kan säkert kombinera olika märken jätte bra.
MD Formulations ska ju vara ett bra märke och bra produkter just för pigmentfläckar, akne och rynkor. Det säljs på hudvårdssalonger och en del säger att deras produkter nästan gränsar till ”läkemedel” just för att de fungerar så bra. Serien innehåller ju även syror precis som Exuviance.
På Skincity får man även förslag på produkter som man kan kombinera med om huden blir för torr (t ex på vintern) vilket jag tycker är jätte bra. Då behöver man kanske inte byta ut hela serien med årstiderna utan endast vissa av produkterna.

UPDATE 2011-06-06:

Nu har jag faktiskt lagt en beställning på dessa produkter så en recension kommer om ett par månader eller så när jag hunnit testa dem ordentligt.
Jag är så rejält less nu på min hud för tillfället. Den är helt i uppror. Fetare än normalt (säkert pga värmen) och om det i sig gör att jag får alla dessa finnar eller om det är nåt annat det vet jag inte. Men jag har massor med små finnar just nu i hela ansiktet. Värst är det nästan på halsen och upp mot öronen. Fast jag har en del lite här och var i ansiktet också. så trist! Det var ändå länge sen jag hade sånt här problem med akne! Visst kan jag ha nån finne då och då och ofta samtidigt som min mens men inte så här mycket!😦

Kommentera

