Testat: Lancome Teint Idole Ultra foundation

Jag har nu hunnit testa denna foundation tillräckligt mycket för att kunna uttala mig om den.

Detta är en lätt, oljefri foundation med lång hållbarhet. Den färgar inte av sig på kläderna och ger ett täckande, men ändå naturligt resultat.

Flaskan innehåller 30 ml och kostar ca 440 kr.

Jag tycker den ger bra täckning, så pass att jag inte behöver använda concealer och då har jag ändå en hel del att täcka. Sista tiden har jag haft ett envist ärr på kinden efter en finne, men jag har bara applicerat lite extra just där och det täcker fint. Den känns skön på huden, ser naturlig och fin ut. Den känns inte alls för tung/tjock trots att den ger så bra täckning och det är ett stort plus för mig.

Under ögonen använder jag endast concealer, ingen foundation. Speciellt inte foundations som torkar till en matt yta för det blir för torrt under mina ögon. Det framhäver mina fina linjer mer än jag önskar.

Jag har tyvärr inte hittat nåt bra puder att ha ovanpå. Jag blir dessvärre också väldigt blank efter några timmar. Denna ska hålla i ca 14 timmar men det gör den inte på mig som har fet hud. Så här sommartid blir min hud lätt blank och jag har testat med lite olika dagkrämer och primers men jag vet inte riktigt hur jag ska få det att hålla bättre.

Bäst resultat har jag fått när jag mattat ner med LA minerals Oil control och toppat det med lite av Bare Minerals Matte foundation. Eftersom Oil control – pudret gör mig kritvit så har jag velat ha lite annat färgat puder ovanpå och det har funkat OK. Jag är ändå läskigt blank och kladdig i pannan på eftermiddagen. Det är enda nackdelen för mig.

På denna bild har jag endast foundation på huden, inget puder el. liknande. Jag tycker täckningen är jätte bra. Inte så den täcker precis allt men det gör ju också att det ser lite mer naturligt och fint ut.

Detta är en riktigt bra foundation och jag rekommenderar den verkligen! Nyansen jag har (010) är helt perfekt för mig. Den går in så fint i huden så det syns inte alls om jag missat lite nånstans (ex vid hakan/kinden). Den blir ganska så matt när den torkar men inte så det ser extremt onaturligt eller konstigt ut. Precis ”lagom” för mig.

Det finns en variant som heter Teint Idole Silky Mat, kanske skulle den passa mig bättre sommartid? Den lovar att hålla huden matt längre. Den har dessutom SPF-skydd vilket Idole Ultra tyvärr inte har.

Jag ska fortsätta leta efter ett bättre puder för jag gillar verkligen denna och vill kunna använda den utan att känna mig ”flottig”.

Bäst blir det när jag applicerar den med Sigmas Flat top F80. Snabbt går det också! Tyvärr går det åt lite mer foundation mot om man applicerar med fingrarna, borsten suger väl upp en del…

***************************

Uppdatering:

Jag har nu testat denna foundation med enbart Bare Minerals mineral Veil och då funkar det riktigt bra. Jag blir inte fullt lika jätte fet och blank. Och även fast jag blir lite blank framåt eftermiddagen så sitter ändå sminket där det ska. Det är inte så att det försvinner fläckvis eller ser fult ut.

Jag har även fått som små små finnar runt min näsa, jag vet inte om det beror på denna foundation eller om det är nåt annat jag reagerar på. Det är lite trist i alla fall.

Jag har använt denna foundation varje dag sen jag köpte den och det är för mig ett mycket gott betyg. Jag älskar den.

Ett svar till “Testat: Lancome Teint Idole Ultra foundation

  1. Ping:Foundation Teint Idole Ultra – nyanser « lulillan

Kommentera

