Testat: La Roche-Posay Anthelios XL SPF 50+ Extreme Fluid

Nu när det varit extra soligt och varmt har jag passat på att testa mitt nya solskydd för ansiktet. Fördelarna med denna är att den har högt SPF (50+), den har ett bra skydd mot både UVA- och UVB-strålar, den är fri från parfym och parabener, vattenresistent, täpper inte till porer, lätt på huden. Denna passar för normal till kombinerad hud.

Den är väldigt rinnande i konsistensen och när man först applicerar den så är man riktigt vit i ansiktet och det blir som en vit hinna. Däremot sjunker den in i huden och sen känns det ungefär som en vanlig hudkräm. Jag tycker den funkar bra under make up och den känns faktiskt inte alls så fet som många andra solkrämer brukar kunna göra.

Jag har även hårdtestat denna i stark sol då det varit varmt ute och jag svettats en del. Då kommer faktiskt den där vita hinnan fram igen. Det tycker jag är en nackdel för ofta svettas man ju när det är varmt ute. En nackdel även om man vill sporta eller träna nånting utomhus där man behöver ett bra solskydd i ansiktet som faktiskt stannar kvar på huden trots att man svettas mycket.

Jag har inte märkt att jag fått några finnar eller utslag av detta solskydd. Det är ju annars vanligt att man kan få det tycker jag. Jag har inte bränt mig det minsta i ansiktet när jag använt denna och jag har inte heller märkt att mina pigmentfläckar/melasma blivit sämre (som det brukar bli på våren så fort solen tittar fram och blir starkare).

Flaskan är inte jätte stor, den innehåller 50 ml. Den ska finnas på utvalda apotek dock har jag inte sett den själv ännu. Jag har köpt min på Ebay.

Jag tycker ändå denna på det stora hela är mycket bra. Eftersom jag oftast använder någon typ av foundation så är det viktigt att mitt solskydd funkar under sminket. De gånger jag solar utan smink och endast har solskyddet är ju när jag är på stranden eller på semester och det hör ju inte till vanligheterna precis.

2 svar till “Testat: La Roche-Posay Anthelios XL SPF 50+ Extreme Fluid

  1. Johanna 30 april 2011 kl. 9:37 f m

    Denna har jag också och tycker den är toppen eftersom jag precis som du inte får utslag finnar, den har skyddat bra mot de förbaskade pigmentfläckarna och att den funkar under foundation – toppbetyg från mig alltså. Jag köpte den på docmorris apotek.

  2. Ping:Nytt solskydd från Cliniderm « lulillan

Kommentera

