Testat: Purely Cosmetics

När jag såg att Purely Cosmetics hade en foundation som heter ”Skin Smoothing foundation” så blev jag ju jätte nyfiken!

This new formulation includes silk to hydrate your skin while absorbing excess oils, silica to blur the fine lines, jojoba to nourish your skin, and boron to reduce the visibility of pores. Long lasting, great coverage, smooth as silk feel!

Wow, låter ju perfekt!😀

Den innehåller: Titanium Dioxide, Mica, Zinc Oxide, Pure Silk Powder, Boron, Silica, Iron Oxides, Jojoba Oil (vegetable derived), Magnesium Mystriate. May contain ultramarine blue, zinc stearate (plant derived)

En burk på 6g kostar $19.99.

För de allra blekaste så finns det två nyanser. Fair Maiden som går lite åt det rosa hållet och Peaches N Cream med mer neutrala undertoner (fast mer gul om man frågar mig). Sen finns det för de med ljus hy men ändå inte riktigt lika blek Calif Blonde (rosa toner) eller Neutral Light som också är lite rosa men inte lika mycket som  Calif Blonde. Jag tycker däremot att den är ganska neutral i tonen. Så de tre jag valde att testa är de två ljusaste Fair Maiden och Peaches N Cream och sen även Neutral Light.

Enda nackdelen med denna är att den inte är optimal för riktigt fet hud. Det är inte heller Purely Cosmetics mest täckande foundation, men jag tänkte ändå att jag ville testa det här att den ska jämna ut huden (porer, fina linjer).

Jag passade även på att köpa ett par provburkar med några andra produkter när jag ändå var i farten.😉

100% pure silk powder. Denna kan användas både som primer och som finishing powder om man vill det.

Silk & Pearl Powder Primer (normal-oily skin). Det finns även en variant för mer torr hud. Denna innehåller också silk powder. Den ska ge en jämnare hud. Pearl powder har tydligen egenskaper som kan hjälpa röda partier i huden och ge en jämnare hudton.

Diamond Perfect Finish. Detta är ett finishing powder som också kan användas under foundation. Och tydligen ska det innehålla äkta diamanter…. Det ska ge en ”flawless finish, airbrushed look”. Ska tydligen kunna förminska intrycket av fina linjer och stora porer. Det ska inte vara skimrande alls (och det är det faktiskt inte heller).

Jag kommer säkerligen även framöver att prova deras oil absorb puder. Sen blir man såklart även nyfiken på deras original foundation som är mer täckande en denna jag har testat nu.


Fair Maiden är väldigt ljus. Peaches N Cream är mer gul och Neutral Light är just neutral. För mig skulle nog den perfekta nyansen vara kanske 75% Neutral Light och 25% Fair Maiden.🙂 Fast Neutral Light är den som ändå funkar bäst för mig. Speciellt nu när det är vår och man kanske snart får lite mer färg…

Primern mattar ner och gör faktiskt porerna lite mindre synliga. Denna foundation täcker absolut det nödvändigaste. Den döljer kanske inte allt det rosiga på mina kinder men dessa bilder är inte heller riktigt rättvisa eftersom mitt ansikte alltid är som rödast när jag precis tvättat mig.

Jag har inte haft nån concealer eller foundation under mina ögon, så ni behöver inte titta på mina mörka blålila ringar… Hu!

Vad tycker jag då om Diamond Perfect Finish? Jag vet faktiskt inte riktigt säkert. Det är ingen jätte wow-känsla även om jag tycker det är bra. Man får vara försiktig så man inte tar för mycket på borsten. Då blir det lätt att man ser pudrig och lite vit/grå ut i ansiktet. Den funkar även bra som primer på så vis att den mattar ner huden rejält och även gör att porer blir lite mindre synliga.

Denna foundation känns skön på huden och den smälter in på ett fint sätt. Den känns inte speciellt torr heller på huden och det gillar jag. Jag vet dock inte hur hållbar den är eller hur den reagerar på min feta hud efter en dag. Återkommer med mer utförlig recension om de egenskaperna senare.

Kommentera

