Testat: Meow Cosmetics

För det första så har Meow Cosmetics en väldig massa olika nyanser att välja bland på sin mineralfoundation. Det kan vara minst sagt lite förvirrande.

Jag valde att testa tre olika nyanser.

Chartreux: peach/yellow
Persian: peach
Siamese: neutral

I varje nyans finns det sen sju st olika ljushet/mörkhet. Det finns från 0 som är väldigt ljus (nästan vit) till 6 som är väldigt mörk. Jag valde nr 1 på alla mina tre som anses vara ”very light”.

Och inte nog med att man ska hitta sin rätta färg så finns det dessutom tre olika formula på denna foundation.

Purrr-fect som är deras original. Den ger lätt till medium täckning och går att bygga på mer täckning om man så vill. Denna ger minst täckning av de tre. Den ska vara matt men är ändå ljusreflekterande. Jag har inte testat just denna så jag vet faktiskt inte hur den är. Jag är ju oftast ute efter lite mer täckning.

Pampered är medium täckning. Denna är ungefär som Purrr-fect men är tydligen ännu mer anpassad för dem med extra känslig hud.

Flawless Feline ger hög täckning. Den ska ändå inte kännas tung på huden.

Jag valde att prova både Pampered och Flawless Feline. Visst vill jag ha den höga täckningen men ibland får jag ändå känslan av att de med riktigt hög täckning ofta kan kännas torrare på huden. De går inte in i huden på samma sätt utan ligger ovanpå och kan lätt bli lite fläckigt under dagen. De känns mer på huden och det blir som en ”mask”. Jag föredrar när foundation inte känns på huden och det finns mineralsmink som funkar jätte bra på det viset. Det är just det jag gillar så mycket med just mineralfoundation. Den ger bra täckning och ändå känns den inte på huden. Ofta ser det också ganska naturligt ut och man kan välja själv vilken täckning man vill ha.


Proverna är ganska generösa och kommer i såna här små påsar ($1). De jag har är alltså ”1 = Sleek” som är very light.

På sidan finns även lite förslag på nyanser som är jämförda med Bare minerals. Det tycker jag är ganska bra. Då vet man lite mer var man ska titta. Även om man kanske hittar en ännu bättre match i Meow eftersom det finns fler nyanser att välja bland.


En dålig bild tyvärr. Siamese (den neutrala) var ändå den som passade min hudton bäst.

Jag har även prover på deras Pimp & Preen Top Cat Finishing Powder, Premiere Puss Primer Oily skin, Premiere Puss Primer Combination Skin. Sen har jag en concealer i samma nyanser som foundation (Chartreux, Siamese och Persian).

Jag återkommer med en utförligare recension när jag testat mer ordentligt. Jag har även testat två st av deras blush.


Denna är Firefly formulan i nyansen Shine. ”They glow from within … naturally”. Denna nyans beskrivs som sunkissed bronzey beige. Och det är en fin nyans. Den har ganska mycket skimmer/glitter i sig som gör att den för mig inte känns helt ”naturlig” men den är ändå fin.


Detta är nyansen Flicker och här syns det ännu mer hur pass mycket glitter det faktiskt är i dem. Färgen i sig är annars helt underbar. Den beskrivs som sunkissed neutral pinkish brown.

Deras original blush finns i hur många olika nyanser som helst och där finns det även mer matta varianter som kanske passar mer till vardags.

Kommentera

