Applicera mineralfoundation våt

Jag har varit nyfiken på att testa att applicera min mineralfoundation våt istället för torr. Speciellt vintertid när man kanske är mer torr i hyn och vill slippa den där pudriga känslan som det kan bli först innan pudret gått in i huden ordentligt.

Däremot får jag det inte att bli bra. Det blir inte jämnt. Det blir jätte fint på vissa ställen men sen blir det liksom torrt igen och då blir det fläckigt. Här beror det säkert på vilken typ av borste man använder och vilken slags foundation. Det kanske inte är alla som lämpar sig?

En del påstår att det ska ge mer täckning att applicera den våt och det är ju det jag är nyfiken på. Sen att det även ska bli ett finare resultat. Där har jag då inte lyckats ännu men jag får väl fortsätta testa mig fram.

Jag har även sett att en del använder sk. Beauty Blender (oftast en rosa äggformad svamp, men det finns även andra varianter/kopior som ser lite annorlunda ut). Jag blir såklart nyfiken på att prova när man hör att många andra tycker att det är så bra.

Sen kan man såklart även spraya på sin borste för att fukta ner den och det var den varianten jag provade idag.

På håll ser det OK ut, men inte om man tittar nära. Då syns det att det är ojämnt och liksom lite fläckigt. Jag tycker dessutom att det fastnar lättare i porerna när det är vått mot normalt. Även vid hårbotten blev det inte alls lika fint och naturligt som det brukar.

Det handlar säkert om att jobba på tekniken, men ändå. Jag hade hoppats lite på en ”wow-känsla” och att jag skulle hitta en ny variant som ger mig perfekt hy😀

Jag använde mig av Sigmas Round Top Synthetic brush och den är ju väldigt tät/kompakt. Kanske funkar bättre med en mer fluffig borste där man kan bygga upp täckningen mer. Eller bara en vanlig Kabuki som har lite längre hår och inte är riktigt lika tät? Jag passade på att ta den eftersom jag ändå skulle tvätta den idag. De andra borstarna tvättade jag igår så jag ville inte behöva tvätta om den bara för att jag skulle testa. En del torkar nämligen inte över natten så då gäller det att planera in lite när man ska tvätta dem så man inte blir utan dem.

 

Kommentera

