Lumiere Cosmetics Veena Velvet och Cashmere foundation

Nu har jag fått hem mina burkar med Lumiere foundation. Jag valde att prova formulan Veena Velvet och Cashmere.


När jag beställde Veena Velvet så valde jag att ta en blandning med 50% Fair Neutral och 50% Light Neutral. Eftersom jag tyckte min provpåse med Fair Neutral var en anings lite för ljus för mig.


Här är en swatch från mina provpåsar (båda Veena Velvet). Veena är mer täckande än Cashmere och helt matt.

Så här när jag provat den lite mer så kan jag säga ett par saker om den. Den är väldigt täckande, det kan göra att det är svårt att få en jämn och fin applicering. Man får vara försiktig så man inte tar för mycket på borsten och man får liksom jobba med lite i taget. Sen har jag märkt att efter ett par timmar så känns den på huden. Det är jätte svårt att beskriva men det blir nästan samma känsla som med flytande foundation när den börjar bli blank på huden. Annars tycker jag att man inte brukar känna så mycket med mineraler. Så just det stör mig lite grann faktiskt. En annan sak är att den försvinner fläckvis. Jag blir alltså blank på vissa delar av ansiktet och på andra ställen ser det OK ut. Jag är inte van vid det heller med andra foundations. Då brukar det fortfarande vara mer jämnt även fast lite försvinner under dagen.

Cashmere formulan är inte lika täckande som Veena. Den är inte riktigt lika matt heller, fast den är ju inte alls skimrande eller glittrig på något vis. De beskriver den som mestadels matt men med ”Soft silkiness” och det stämmer nog faktiskt väldigt bra. Men även med denna blir det samma känsla på huden efter några timmar. Däremot tror jag inte att den försvinner fläckvis på samma sätt utan mer jämnt.

Så här när jag hunnit prova lite mer så måste jag ändå säga att jag föredrar Lily Lolo framför denna. Lily Lolo ger kanske inte riktigt samma täckning som Lumiere men känslan på huden är som natt och dag. Nu har jag faktiskt inte testat endast Lumiere eftersom jag alltid grundar med Bare Minerals Matte och avslutar med lite Lucy Minerals ovanpå för att ge den där lite extra täckningen på mina kinder speciellt. Så jag ska inte döma ut den helt och hållet ännu. Det kanske bara är så att det är nånting som inte funkar tillsammans med dessa produkter. Blandningen alltså.

Skillnaden på formulan är inte direkt nånting som kanske syns på bild så här. Däremot känns den annorlunda. Veena Velvet är mer pigmenterad (alltså täcker bättre) och är mer torr/pudrig i konsistensen. Cashmere känns mer finmald, lättare att applicera på huden.

Jag beställde förresten mellanstora burkar, de är på 4 g och kostar $12. Jag gillar burkarna även om de är väl små. Det är svårt att få ner borsten i locken.

Se gärna mina andra inlägg om Lumiere om ni är nyfikna på märket! De har riktigt fina Face & Body Enhancers. Jag har den som heter Nectar i 4 g burk. Love it!

Kommentera

