Lily Lolo Flawless silk finishing powder

Jag beställde ju ett prov på detta finishing puder för länge sen men har inte kommit mig för med att använda det så mycket. Det såg ju lite rosa/aprikos-färgat ut där i den lilla burken och ganska skimrigt.

Inte direkt likt min vanliga Mineral Veil från Bare Minerals som är helt matt.

Jätte fint är det och det ger fin lyster i huden. Lite som vanliga Bare minerals fast lite mer ”lagom”. Kan man säga så?

Jag har kommit på att det där lite skimriga faktiskt trollar bort lite fina linjer och stora porer bättre än det helt matta. Det är väldigt lätt/finmalt i konsistensen och det är ju även BE:s Mineral Veil.

Men för att ändå min lite blanka/feta hud inte ska bli jätte fet och super blank och ”äcklig” efter bara nån timme så har jag kommit på att det blir alldeles utmärkt att först grunda med lite vanlig mineral veil eller nåt annat puder som är mer matt och som håller det feta under kontroll. Lily Lolo har även de en variant som heter Flawless Matte. Sen kan man ha Flawless silk ovanpå och på utvalda ställen i ansiktet.

Det blir riktigt fint och ger ett fräscht och friskt intryck.

Flawless silk finns även i en variant som är utan färg (translucent) för den som inte vill ha den där rosa/persikofärgen. Men jag gillar den, på min hudton funkar det fint!

Blev ju nästan lite sugen att beställa en fullstor burk nu bara för det!😀 Den kostar förresten £12.49 (ca 140 kr). Burken innehåller 4.5 g. Den går även att köpa på ex. Eleven för 250 kr. Men jag tycker det är smidigt att beställa direkt från Lily Lolo och det blir ju billigare så också.

Så här skriver Lily Lolo själva om sin Flawless Silk:

Flawless Silk

A delicate light diffusing silk finishing powder which helps to reduce the appearance of fine lines and imperfections, a pale peachy pink colour.

  • Our double award winning silk finishing powder is free from harsh chemicals, nano particles, parabens, bismuth oxychloride, talc, synthetic dyes, fillers, fragrance and preservatives.
  • Lightweight and finely milled, our silk finishing powder gives makeup ultimate staying power
  • Silk finishing powder provides a soft focus, flawless finish, diminishing fine lines and blemishes
  • Choose silk finish for a dewy glow
  • 100% natural
  • Suitable for vegetarians and vegans

En sak jag verkligen gillar med Lily Lolo är deras burkar. De är större än andra märken jag provat och det innebär att även locken är större. Det är lättare att komma åt i locket utan att man förstör sin borste. Plus i kanten där!🙂

Innehållet är endast: Mica och Iron Oxides. Flawless Matte innehåller Kaolin och Mica.

En liten jämförelse med Bare minerals Mineral Veil: Corn Starch, Zinc Stearate,, Magnesium Stearate,  Methylparaben, Propylparaben, Mica
Kan även innehålla: Iron Oxides, Titanium Dioxid.

Skulle ju verkligen vilja hitta en paraben-fri produkt istället för min gamla hederliga Mineral Veil. Jag använder den ju även som primer och jag är inte villig att ge upp den förrän jag hittar en som jag trivs lika bra med. Kanske ska testa Flawless Matte?

***

Jag uppdaterar här med en bild på Flawless Silk på huden.

Den ger lite lyster men absolut inget glitter. Det känns naturligt. Men är man väldigt fet och har lätt att bli blank i huden så ska man nog kanske inte applicera enbart denna eller i hela ansiktet. Sen tycker jag man ska vara försiktig så man inte tar för mycket av detta puder. Lite räcker långt. Och bäst blir det med en stor fluffig borste. Jag gillar finishen för att man ser pigg och fräsch ut. Det blir inte den där helt matta tråkiga ytan. Däremot blir jag lätt blank snabbt med denna. Skulle behöva nånting under som kontrollerar det feta i min hud. Flawless Matte räckte inte riktigt hela vägen.

Kommentera

