Heltäckande mineralfoundation?

Jag gillar ju som sagt foundation som ger hög täckning (men utan att se för kakig eller onaturlig ut).

Den mineralfoundation jag provat som ger absolut högst täckning är Lucy Minerals. Den är väldigt speciell. Man får vara försiktig så man inte har på för mycket i ansiktet. Det tar någon minut innan man ser det slutliga resultaten eftersom pudret måste gå in i huden. Jag älskar Lucy! Tyvärr finns det inte en nyans som passar mig perfekt. Jag använder just nu den som heter Fair som är den ljusaste nyansen men den är lite för kall/rosa i tonen för mig. (alltså vintertid när jag är som blekast).

Jag har nu testat två st nya foundations som jag tycker ger mycket god täckning även dem. Nyansmässigt är de ungefär lika bra för mig. Den ena är LA Minerals Valley Girl Fairest Neutral och den andra är Lumiere Cosmetics Veena Velvet Fair Neutral.


Den till höger är det jag provar idag.

Jag funderar på vilken av dem jag ska köpa i fullstor förpackning. Därför håller jag på att hårdtesta dem i ansiktet idag.🙂

Både hur de känns på huden efter ett par timmar och hur bra de håller på huden. Även om färgen förändras något när den gått in mer i huden. Om den ena är mer täckande än den andra och lite såna saker. Nu använder jag endast dem utan vare sig primer, concealer, finishing puder eller nånting sånt.

Känslan på huden till en första början är ungefär den samma som Lily Lolo eller nån annan ”vanlig” mineralfoundation. Ingen av dessa är skimrande på något sätt utan båda är helt matta i sin finish. Jag är ju sugen att beställa LA Minerals Hollywood som ger lite mer ”glow”. Därför hoppas jag lite att det är LA Minerals Valley Girl som faller mig bäst i smaken så slipper jag beställa från fler ställen😉

Fast är det Lumieres foundation som visar sig vara bäst kan jag passa på att köpa även någon av deras Face & Body enhancers i fullstor förpackning. Jag gillar ju ex. Nectar som jag provade även i ansiktet igår. Mycket fin nyans faktiskt.

Lumieres foundation kostar $18 för en XXL-burk (12 g). LA minerals kostar $24.95 för en stor burk (8 g). Detta gör ju att Lumieres foundation både är en större burk och kostar mindre, mer prisvärd.

Hos Lumiere kan man faktiskt blanda 50/50 av två nyanser om man behöver det. Sånt gillar jag!🙂 För det är inte alltid som man hittar en nyans som funkar helt perfekt. Då kostar den $20.

Någon kanske undrar varför jag inte bara använder Lily Lolo som faktiskt har en fin nyans för mig (Blondie), men jag tycker inte den ger tillräckligt med täckning för mig just nu.


På denna bild ser det ju ut som Blondie ger mig bra täckning men jag tycker det röda på mina kinder ”lyser igenom” lite för mycket. Den liksom sjunker in i huden och då försvinner en del av täckningen. Hållbarheten är inte så bra på Lily Lolo (för mig som har fet hud).

Det jag använder till vardags just nu är fortfarande en kombination av Bare minerals Matte Fair, Lily Lolo blondie och Lucy Minerals Fair. Det ger både en fin nyans och perfekt täckning för mig. Men visst känns det lite omständigt att behöva använda tre olika foundations?

Jag kanske ska prova mig fram mer med Lucy och se om en blandning av flera olika nyanser kan bli den perfekta för mig?

Eller så måste jag börja använda mer concealer i ansiktet men det känns ”sådär” när man måste täcka mer el mindre hela ansiktet.

*****************************************************************’

Nu har jag testat dessa och Lumieres Veena Velvet var mer hållbar, hade mer täckning och faktiskt en lite bättre nyans för mig. Så nu har jag beställt den! Jag är ändå lite sugen att beställa en fullstor av LA minerals Hollywood som har lite mer ”glow” men det får nog vänta. Den har nämligen ett finare glow än vad ex. Bare minerals har. Och det kan vara ganska fint att ha vissa dagar.

Nu valde jag att även beställa formulan Cashmere som ska ge samma täckning som Veena Velvet men med en lite annan finish, de beskriver den som ”mostly matte, has a soft silkiness”. Visst låter det fint?🙂

Jag valde även att beställa foundation i både Fair Neutral och Light Neutral. Och så blev det en stor Nectar också😀

Vi får se vad som händer. Vad plånboken tillåter ang. LA minerals 😉

OBS! Läs även övriga inlägg om Lumiere resp. LA Minerals om ni är nyfikna på dessa märken. Jag har skrivit mer utförliga recensioner om dem.

*****************************

Jag har nu även testat Bellá Pierre foundation och även den är faktiskt riktigt täckande. Den ger mer ”glow” och är inte lika matt som övriga foundations som jag nämner i detta inlägg. Sök gärna i kategorierna för att se andra inlägg om just mineralsmink.

Jag har testat många olika märken men jag har svårt att hitta en som är ”perfekt”!

Just nu (juli 2011) håller jag på och testar just Bellá Pierre och Tikei:s mineralfoundations.

Ett svar till “Heltäckande mineralfoundation?

  1. emma andersson 15 maj 2012 kl. 4:12 e m

    hej!
    varifrån kan man köpa såndär matt ickekak mineralpuder till sommaren, har du ngt tips på någon täckande, då till sommaren i lite mer vanliga märken som finns överallt i sverige? (:
    ts för svar snabbt!😀

Kommentera

