Lily Lolo Blondie vs. China Doll

Jag har själv letat efter bilder som visar skillnaden mellan Lily Lolos mineralfoundation Blondie med deras nya China Doll. Det verkar inte finnas så många men nu har jag själv fixat några!

Lily Lolos ljusaste nyans heter Porcelain och den är väldigt ljus. Sen kommer China Doll och efter den Blondie. Porcelain är den enda i deras kategori ”Pale”, sen kommer China Doll och Blondie i kategorin ”Light”. Båda dessa har neutral underton vilket funkar perfekt för mig. Behöver man en ljus kall nyans ska man istället gå på Candy Cane och har man varmare hudton kan Warm Peach kanske funka. Det finns även en som heter Barely Buff och den är lite mörkare än Blondie, annars har även den neutral underton.


Tittar man på dem så här bara i burken så ser det ut som Blondie är mer varm/gul i tonen och China Doll kanske är mer kall/rosa. För mig är inte detta något som direkt syns på huden utan den stora skillnaden för mig är just att China Doll är lite ljusare. Och den funkar bättre på mig nu när jag är vinterblek.

Det jag gillar med båda dessa är att de är ljusa och faktiskt är neutrala ”på riktigt”. De funkar riktigt bra på mig. Utan att jag ser för rosa eller för gul ut i ansiktet. Jag ser inte heller grå eller ”död” ut. Jag kan annars tycka att det är ganska svårt ibland att hitta en riktigt bra match på foundation.


Den här bilden är kanske inte jätte bra men det syns ändå att Blondie är lite mörkare och lite mer varm/gul i tonen.

För mig kan nog Blondie jämföras lite med Bare Minerals Fairly Light. Fast formulan är ju annorlunda. Lily Lolos foundation är helt matt.

Jag hoppas detta kan hjälpa någon som har funderat mellan att välja någon av dessa nyanser. Eller kanske brukar använda Porcelain men behöver någon mörkare nyans eller som brukar använda Blondie och kanske blandar med Porcelain vintertid.

***

I have tried to find swatches for Lily Lolo’s mineralfoundation in the shades ”Blondie” and ”China Doll”, but I haven’t found any. So now I have taken som pics myself. Here you can see the difference between the two shades. Blondie appear as a bit more warm/yellow and China Doll a bit more cold/pink. But for me they are both neutral enough to work really well. China Doll is a really good match for me now in the wintertime when I am really really pale. I hope this helps for someone considering any of these shades.

15 svar till “Lily Lolo Blondie vs. China Doll

  1. Sara 3 april 2011 kl. 11:21 e m

    Thank you so much! I’ve been thinking of ordering Lily Lolo’s mineral foundation and swatches helped a lot. I’m also very pale but I guess that Blondie might be better for the upcoming summertime. Yay, thanks!

  2. Maria 26 juli 2011 kl. 6:01 e m

    Ååh, vilket bra inlägg! Jag funderar på att köpa LL, har haft i.d. i ”Light”, funkade bra, men jag upplever den som lite väl gul ibland. Då låter Blondie ganska bra alt. Candy Cane eller Warm Peach, dock har jag lite svårt att se om jag har kall eller varm hudton. Något tips på hur man listar ut det lättast?

    • lulillan 26 juli 2011 kl. 6:08 e m

      Jag har provat Bare Minerals också (Fair, Fairly Light, Light och Medium Beige). Och jag håller med dig, Light blir väldigt gul även på mig. Den är också lite för mörk för mig. OM jag ska jämföra så tycker jag nog att Lily Lolo:s Blondie är mer som Fairly Light om man ser till hur ljus/mörk den är. Så om du behöver någon nyans som är lite mörkare mer som Bare minerals ”Light” så tror jag att du ska satsa på kanske Barely Buff? Det är en neutral ton, dvs den är varken väldigt gul eller rosa i tonen. ”in the buff” är nästa neutral ton om du behöver ännu mörkare foundation.
      Bare minerlas Light är en varm ton, dvs gulare i tonen. En del menar att man kan titta på sina underarmar på blodådrorna om de är mer gröna (= varm hudton) eller om de är mer lila (kall hudton). Sen är det nog ändå så att man får prova sig fram lite grann. Om du upplever att varma toner blir för gula på dig, så satsa på att testa en neutral ton. Funkar den inte heller så kan du ju prova nån kall ton istället.
      Har du nån foundation sen tidigare som du tycker passar bra till din hudton? Då går det kanske att lista ut om det är en varm eller kall ton…

      • Maria 21 augusti 2011 kl. 9:13 e m

        Tack för svaret! Jag kikade även på eleven.se, där stod det också lite om nyanserna. Jag valde ”Barely Buff”, den kändes helt enkelt som det bästa alternativet (”In the buff” är nog aningen för mörk, iaf under vintern). Var även extrapris på feelunique.com nu, så jag slog till! Tack igen!

    • lulillan75n 26 juli 2011 kl. 6:11 e m

      Du kan även beställa samples från Lily Lolo. Det är ett bra sätt om du vill prova nyanser innan du köper en fullstor burk. Jag har beställt från webshoppen i England och det är inga problem alls.

  3. malin 2 januari 2012 kl. 10:41 e m

    De jag har vägt mellan är popcorn eller blondie. jag undrar om blondie kanske är liite för ljus?

    • lulillan 3 januari 2012 kl. 7:57 e m

      Jag skulle nog säga att Blondie är närmast Fairly Light i nyans om man jämför med Bare minerals. Jag använder Bare minerals Fair på vintern och för mig är Lily Lolo’s China doll bäst på vintern. Den är nästan bättre i tonen än ID:s Fair på mig. Fair är ju en lite kallare ton och jag har mer neutral ton. Men om du brukar använda Fairly light och den funkar för dig så borde Blondie el. China doll funka också. Men bäst är såklart att beställa prover och testa sig fram.

  4. malin 2 januari 2012 kl. 10:43 e m

    Oj, jag vet inte om mitt första meddelande kom med.
    Där stod det iaf att jag har försökt välja mellan lily lolos nyanser nu ett tag och behöver hjälp. i id bare minerals så har jag fair och faily light, fair är jättebra på vintern, fairly light funkar bra på sommaren. de jag har funderat på är blondie och popcorn. Vad tro du att du skulle rekomendera? jag är inte så gul i hudtonen heller..

  5. malin 2 januari 2012 kl. 10:44 e m

    såpass att freja på idun minerals blir lite väl gul..

    • Lulillan 3 januari 2012 kl. 8:01 e m

      för mig är Idun SAGA bäst nyans. Den är något lite för ljus kanske men ändå den som är närmast min hudton. Om du vill ha något att jämföra med.

  6. malin 3 januari 2012 kl. 3:37 e m

    fast popcicle kanske är bättre? den har kall underton. jag vet inte om jag har kall eller neutral dock. varm är det inte iaf. hjäälp

  7. malin 3 januari 2012 kl. 8:50 e m

    Så du skulle gissa på att blondie skulle vara bäst för mig?

  8. Lisa Wendt 21 januari 2013 kl. 7:50 e m

    Tack för ett riktigt bra inlägg! Har provat Blondie hemma men nyansen stämmer inte riktigt, den är aningens för gul. Porcelain är för ljus och Candy Cain är för mörk.
    China Doll blir säkerligen perfekt! :)

    • lulillan 3 februari 2013 kl. 12:46 e m

      Vad roligt om du hittat rätt! Det är ju ofta så att man får prova sig fram. Det är så jag gjort och kan jag hjälpa någon annan blir jag bara jätte glad! :-)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

